Flerstemmigt

- om Foreningen Danske Korlederes 20-års jubilæumsseminar på Musisk Center Askov
 
Kasper Beck Hemmingsen, DKL:s bestyrelse, skriver til deltagerne efter seminaret:
“Erindrer De, det var i Askovs sale
vi mødte ord og tonetrylleri.
Et seminar, tæt pakket, som kabale
et åbent hav vi frit ku' dykke i.
Men før De glemmer hvad der faktisk skete
forfat en hilsen i artikelform
om alt det hørte, sansede og sete
da vil vor glæde vokse sig enorm.”
 
Og de svarer.
 
Lise Christensen Bjerno: Jeg er ikke helt kommet mig. Deltog i weekenden, der tog hul på oktober og efteråret, i det mest tætpakkede og inspirerende seminar: Foreningen Danske Korledere fylder 20 år og har givet den alt, hvad den ku’ trække! Vi mødtes på Askov Højskole…
 
Fredag
Teksten i musikken
LCB: Teksten i musikken. Musikken i teksten. Musikken på scenen. Kroppen på scenen – uden hverken musikken eller teksten, i hvert fald hverken i munden eller hørbart i øvrigt. Teksten i munden. Kroppen i musikken og ikke mindst omvendt. Kroppen. Jeg blev dag for dag mere og mere opmærksom på kroppen. Fra vidt forskellige vinkler.
Søren Ulrik Thomsens tekster er musik – det viser han og diskuterer med os i sit værksted fredag eftermiddag. En roligt fremtonende digter, der læser op, så jeg mindes Dan Turell. Læser i et messende legato eller pludselig kaster sine ord ud i hovedet på os i rivende tempo – et tempo, der har vist sig ikke at kunne flyttes væsentligt, når de spørger ham fra Det Glemte Kvarter.
Jan Scheerer følger op om Schütz’ ordmalende kompositioner og sætter dansk klenodie under lup.
 
Musikken på scenen
Marianne Carlsen: Fantastiske koncerter, og meget forskellige. Stor ros for det! Boreas Korteater – en helt ny oplevelse, - meget spændende. En øjenåbner for hvad korarbejde også kan være!
LCB: Boreas er amatører! Af kød og blod, kvinderne i knaldrøde kjoler og kridhvide lagener, gemt i smukke gamle kufferter, der både kan siddes på og larme! – i evig bevægelse og skarpt scenelys. Dansende, spillende, syngende fabelagtige tekster af mange forskellige forfattere. Udenad og i konstant kontakt med os publikum. Forførende amatører! Det er en stærk oplevelse at gå i seng på. Heldigvis er der indlagt en lille fredagsbar forinden, så vi kan fordøje og hygge.
 
Lørdag
Bestillingsværk
LCB: Bo Gunges komposition ’Tung av Jord’ til tekst af Anna Rydstedt er en gave, bestilt til os alle i anledning af 20-års fødselsdagen. Værket bliver kort præsenteret af Bo Gunge selv – han er simpelthen draget til Askov for at hilse på; rigt at møde manden og tankerne bag. Så er det vores tur til at morgensynge og blande os med måske helt ukendte kollegers andre, skønne stemmer. Jeg nyder det og kan mærke, at jeg savner at være korsanger. Boreas er iblandt os – de har selvsagt lært satsen udenad. Boreas Korteaters dramaturg Line Ursula tryller med øjensynligt små virkemidler og fører os alle gennem en workshop, hvor vore mange kroppe for alvor kommer i fokus. Vi arbejder med teksten i scenisk, fælles udtryk, som giver både gåsehud og en saliggørende og energisamlende koncentration i den store sal. Sjældent har jeg oplevet så mange bevæge sig så langsomt så hurtigt! Fængslende oplevelse, der kalder på mere.
 
Unge stemmer
LCB: Helle Høyer Vedel låner modige Mette Rasmussens Sønderjysk Pigekor – en opsigtsvækkende talrig flok af piger i alle aldre står pludselig linet op i festsalen! De har kørt langt for at stå til vores rådighed; de har tidligere mødt Helle men har ikke arbejdet med hende før. Pigerne kaster sig frygtløst ud i hendes opvarmning, der igen kredser om nu deres små og større kroppe, gerne suppleret med fysiske bevægelser til stemmeøvelser samt træning af mental opmærksomhed og tilstedeværelse i rummet. De synger vant materiale, som under Helles ledelse intensiveres i intonation, nærvær og musikalsk udtryk –  overbevisende, næsten magisk og befriende at overvære.
 
Volapyk og andet mundgodt, i teori og praksis
LCB: Hvor er det sjældent at blive inviteret til en snak om volapyk! Og saliggørende at kaste et blik derind, hvor sprog i kor bliver slebet til på det ypperligste. Ingen svinkeærinder, og om nødvendigt tages koret til oprindelseslandet for at få de sidste nuancer på plads. Niels Græsholm (spansk), Michael Deltchev (bulgarsk/russisk) og Rikke Forchhammer (afrikanske sprog) byder op til debat – og sidstnævntes Baobab Sisters optræder formidabelt og lækkert levende for os efterfølgende i koncertsalen, inden deres fly letter mod Sydafrika.
MC: Havde aldrig troet at jeg kunne blive SÅ rørt over sydafrikanske sange. Baobabs dedikation til musikken, og fortælling om hvor meget det har betydet for deres afrikanske publikum, gik lige i hjertet.
LCB: Senere på aftenen tager Michael med sine bulgarsk syngende kvinder i Sedjanka fusen på hele forsamlingen under festmiddagen for fulde registre - nu er der party! Hvorunder der i øvrigt battles om at byde på de skønneste, smukkeste, vildeste, skøreste eller mest ørehængende fællessange!
 
Søndag
Morgensang med tips, tricks og gode sange
MC: Temaet Teksten i musikken bliver igen vendt på en ny måde, når Kristine Poulsgaard Tjørnholm lærer os at ’ghoste’ (lave mundpercussion-baggrund), og når Erik Sommer på sin sædvanlige kompetente facon og med sit dejlige væsen introducerer os til materiale, der ligger ’lige til højrebenet’, når man som jeg har folkekor.
LCB: En fornøjelse at blive serviceret af to skønne kolleger fra hvert sit felt og med forfriskende forskellige tilgange til at få en forsamling gjort klar til dagens dont!
 
Komponisten
LCB: Helle Hansen er ikke blot en i USA gennem en anselig årrække prisbelønnet sangskriver, ordekvilibrist, oversætter m.m. Hun er et menneske, der sætter sig med flyglet og en mikrofon foran os og fortæller så hudløst ærligt om sit liv, sine motivationer for det, hun skriver og sine arbejdsgange under mange forskellige konditioner, at jeg kunne have hørt på det i timer. Hun beretter med sine sange, så tårerne presser sig på og er samtidig så morsom, at andre tårer står i kø! Humor med væsentlige budskaber bag, vel at mærke. En demonstration af stort vid, menneskeindsigt og samfundskritik. Og en musiker, der synger og spiller sig lige ind i sjælen på én!
 
Masterclass: Carsten Seyer-Hansen og Concert Clemens
LCB: Seminaret blev toppet med Carsten Seyer-Hansens saftige, inspirerende og rigt gestikulerende historier fra det virkelige liv som dirigent! Han fægter med arme og ben, danser sin musik og teksten bag den, fortæller om skoleforløb for dirigentspirer i Aarhus, og taler manende om grundig forberedelse. Som afslutning på hele seminaret oplever vi samtlige masterclass-deltagere på skift dirigere det forrygende vokalensemble Concert Clemens ved en flot koncert.
 
Alt det andet
MC: Samvær med kolleger på kryds og tværs, genoptagelse af ven- og bekendtskaber, et forum, hvor man kan føle, at det giver mening, det vi gør – og huske på hvad det er man brænder for!
LCB: Det kræver god fysik at deltage i sådan en weekend – man skal finde sig i at skulle tidligt op, være på fra morgen til aften og til sidste minut udnytte de få indlagte pauser til at gå på jagt i - uh! fire forskellige, fysiske nodeforretninger, med stor fare for forkøbelse! Hertil risikerer man uafladeligt at støde på venlige, interesserede fagfæller i alle kategorier – på flere sprog, heriblandt helt unge dirigentløver fra de øvrige nordiske lande.
MC: Et meget veltilrettelagt seminar med et virkelig komprimeret program. Var træt som et alderdomshjem flere dage efter!
LCB: Et overflødighedshorn kan kvæle éns hang til det søde. Dette har skærpet min opmærksomhed, pirret mine sanser og givet mig blod på tanden; jeg udbryder søndag eftermiddag, efter seminarets absolut sidste programpunkt: ’Ej, hvor har jeg lyst til at komme hjem og dirigere!’ Det varer vist heldigvis længe, før jeg helt kommer mig.
Hennie Martinsen: Endnu en gang kommer jeg hjem opfyldt af utroligt mange gode oplevelser og indtryk fra året givende og spændende korlederseminar! Hvor er det godt klaret af bestyrelsen, at I år efter år finder emner, kor, dirigenter, solister og andet godtfolk, der i den grad formår at betage os og fylde os med energi og gode ideer til vores virke. Det er umuligt at sætte noget over andet, for alt sprudlede og var herligt. Noget betog storslået, lige på og voldsomt, andet gik direkte i hjertekulen, var inderligt og stille. Det var fantastisk! Og glæden ved at være sammen med skønne mennesker en hel weekend er bare stor!
Erik Sommer: Tusind, tusind tak for en fantastisk weekend på Askov. Hvor er I dog dygtige – og energiske – i jeres arbejde med at fodre os med godbidder fra hele kor-universet. En helt utrolig stor oplevelse fra først til sidst.
 
Per Drud Nielsen:
“Jovist erindrer jeg fra Askovs sale/ et muntert men'skemylder, snak og sang,
dertil en masse vidt forgrenet tale,/ ej at forglemme: fredags bægerklang!
Derom en hel artikel at sku' skrive/ ku' aldrig gå: Jeg var der jo kun halvt
og var jo næppe 'repræsentative',/ så dette lille vers må være alt.”
 
Bente Lund Degn:
“Glemmer I, så husker jeg det ord for ord/ - I al hast, - så handlede det kun om KOR
Ord med musik og bevægelse:/ Inspiration, vederkvægelse!
Tak til jer, der havde puklet hårdt forlods./ Tak fra os, der nød alt det, I fandt til os, -
Det var både fagligt og fornøjeligt./ Glemmer I, - så husker vi alt!”
 
Tak til Kasper Beck Hemmingsen, Lise Christensen Bjerno, Marianne Carlsen, Erik Sommer, Hennie Martinsen, Per Drud Nielsen, og Bente Lund Degn for bidrag til artiklen.
Tak til jer, der kom - der er ikke noget DKL uden jer! Næste seminar finder sted 29. sept. - 01. okt. 2017.
 
På glædeligt gensyn, Bestyrelsen for Foreningen Danske Korledere